søndag den 14. oktober 2012

Udfordring 9: gennemførelse af undervisningsforløb


Hvordan gik det så med ”Familien og Storyjumper”….
·         anvende digitale fotos som dokumentation og udtryksmiddel

Vi vil anvende Storyjumper.com i forbindelse med opfyldelse af målet.
Børnene skal i deres fiktive familie sammen med læreren lave en bog i Storyjumper. Denne bog skal være en præsentation af deres familie. Læreren hjælper én familie ad gangen, mens de øvrige arbejder med portrætbilleder og andre ekstra-opgaver.
Eleverne skal i første omgang prøve følgende:
·          sammen med os downloade foto fra usb eller drev (næste gang skal de selv tage fotos)
·          lære at kende forskel på Scenes og Props
·          søge på andre billeder i programmet – til scener eller props
·          sætte tekst til billederne (tekstbokse eller talebobler)
·          lave forside til bogen
Vi lærere tog billeder af alle børnenes produkter (familie-dukkerne, boligerne, opgaveoversigter, rollespil mv.) Da vi satte os ind i Storyjumper, fandt vi ud af, at det tog for lang tid, hvis børnene selv skulle downloade billederne – så det gjorde vi på forhånd. Der var selvfølgelig en maxgrænse for, hvor mange billeder man kunne have liggende i Storyjumper, så undervejs og sammen med børnene hentede vi billeder fra vores p-drev eller usb.
I min klasse, Z-klassen, arbejdede jeg med én familie (3-4 børn) ad gangen om at lave en bog. – Børnene var meget optaget af det. Jeg vægtede højt, at børnene hver især skulle prøve at lave både Scenes og Props ud fra vores egne billeder – og sammen med mig søgte vi på andre billeder, og børnene dikterede, hvad der skulle stå af tekst - så det tog én lektion pr. familie at lave bogen. – Efterfølgende skulle jeg lave den helt færdig. Men det var det hele værd! – Også selv om det var en stor udfordring at have/lave relevante aktiviteter til resten af klassen imens. Dette kunne lade sig gøre, fordi vi har et godt lærer-pædagog-samarbejde i indskolingen.

Og i deres IT-timer skal de efterfølgende
I børnenes IT-timer prøvede de at eksperimentere med Storyjumper (vi havde oprettet klasse osv), og de kan jo bare en masse, selv om det foregår på engelsk.
modtage linket til deres egen bog i en besked på Elevintra og  downloade bogen til deres p-drev
og evt. sende linket i en besked til deres forældre på Elevintra.
Eleverne fik sendt linket med deres egen bog i en besked på Elevintra. De prøvede ikke selv at sende et link til deres forældre i Forældreintra. Jeg sendte derimod alle 5 bøger som link til alle forældrene, så de kunne se, hvad klassen havde arbejdet med. Og her var positiv respons fra mange.
Når alle bøger er færdige,
skal vi sammen se/læse alle familiernes bøger på projektoren – og komme med respons.
Det var en dejlig oplevelse for børnene at se deres egen bog på projektoren, læse den op sammen med sin ”familie” og få positiv respons fra resten af klassen.
Da børnene skulle vælge ud til deres portfoliomappe, valgte alle elever Storyjumper-bogen som enten eksempel på ”nyt lært” eller eksempel på ”spændende” (børnene skal vælge 3 ting efter hvert forløb: ”nyt lært”, ”spændende” og ”umage”)


Her er en af familie-bøgerne:

http://www.storyjumper.com/book/index/6682392/Riemarie


Jeg glæder mig til børnene nu helt selv skal lave flere flotte bøger på Storyjumper i fremtiden….

1 kommentar:

  1. Kære Rie

    Tak for både beskrivelse af dit forløb, evaluering og linket til den meget søde, sjove og flotte Storyjumper bog. Jeg kan godt forstå dine elever havde en god dag med at fremlægge alle deres familie historier og at de efterfølgende valgte, at deres bøger skulle i deres portfoliomapper.
    Dine elever har haft meget brug for teknisk hjælp undervejs, men mon dog ikke den tid er godt givet ud og at de vil være mere selvkørende teknisk næste gang. Måske kunne du også overveje og trække på en ældre klasse som hjælpere, næste gang dine små elever skal lære ny teknik.

    Du har nu gennemført dit kursus, vi sender et Web2Bevis til dig og lægger et link til dette blogindlæg på siden til elevprodukter. Det har været spændende at følge dig i dine blogindlæg og kommentarer til andres indlæg. Vi håber virkelig du vil fortsætte med at være aktiv på sitet ... hvor du jo fortsat vil være en del af fællesskabet.

    Hilsen Kirsten

    SvarSlet