mandag den 1. oktober 2012

Udfordring 6: Didaktisk design


Familien – og Storyjumper
I vores 3 AI-klasser (aldersintegrerede indskolingsklasser med elever fra 1. og 2. årgang) er vi i gang med et forløb om FAMILIEN. De faglige mål har vi hentet fra dansk og billedkunst.
Billdekunstmålene er:
·         anvende billedskabende muligheder i male- og billedbehandlingsprogrammer
·         anvende digitale fotos som dokumentation og udtryksmiddel
·         genkende motivkredse, herunder portrætter og familiebilleder

Det er et storylineforløb, hvor børnene i hver klasse er inddelt i 5 fiktive familier á 3-4 personer. Børnene lærer om forskellige familietyper, boliger og gøremål i familien. De får hver en rolle i familien og skal bl.a. tegne sig selv (ud fra en skabelon af enten en voksen person eller et stort barn eller et mindre barn), de skal beskrive deres person, og de voksne familiemedlemmer skal gøre rede for deres evt. arbejde. Vi samtaler om forskellige familieportrætter, hvordan disse billeder/fotografier/malerier kan udtrykke en historie – og familierne skal prøve selv at lave opstillinger til forskellige hændelser i familien.
Vi sætter altså nogle rammer, og børnene udfylder dem i deres respektive familier. Undervejs tager vi billeder af deres produkter, rollespil, lister over opgaver og hændelser mm.
Billederne skal bruges bl.a. i forbindelse med det andet af ovennævnte billedkunstmål:

·          anvende digitale fotos som dokumentation og udtryksmiddel

Vi vil anvende Storyjumper.com i forbindelse med opfyldelse af målet.
Børnene skal i deres fiktive familie sammen med læreren lave en bog i Storyjumper. Denne bog skal være en præsentation af deres familie. Læreren hjælper én familie ad gangen, mens de øvrige arbejder med portrætbilleder og andre ekstra-opgaver.

Eleverne skal i første omgang prøve følgende:
·          sammen med os downloade foto fra usb eller drev (næste gang skal de selv tage fotos)
·          lære at kende forskel på Scenes og Props
·          søge på andre billeder i programmet – til scener eller props
·          sætte tekst til billederne (tekstbokse eller talebobler)
·          lave forside til bogen
Og i deres IT-timer skal de efterfølgende
modtage linket til deres egen bog i en besked på Elevintra og  downloade bogen til deres p-drev
og evt. sende linket i en besked til deres forældre på Elevintra.
Når alle bøger er færdige,
skal vi sammen se/læse alle familiernes bøger på projektoren – og komme med respons.
                                                                                                                                   Rie Hougaard

1 kommentar:

  1. Kære Rie
    Du har beskrevet et meget spændende forløb med høje faglige krav, der her understøttes af Storyjumper.
    Med så "små" elever som dine, er det en god idé at guide dem og være tilstede under udarbejdelsen af deres første Storyjumper-bog. En model kunne også være at uddanne en lille gruppe elever i brugen af Storyjumper og lade dem hjælpe deres kammeraterne. Men måske er de for små?
    At I vælger at dele elevernes bøger via link, er også super fint, det er jo netop en af web2.0 tjenesternes egenskaber, at de kan deles, det oplever og bruger dine elever på Elevintra.
    God fornøjelse, det bliver spændende at se resultaterne af jeres arbejde.
    Hilsen Kirsten

    SvarSlet